VVD-kandidaat Jan Koster stelt zich voor

Op 14, 15 en 16 maart 2022 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen in Drechterland. In een reeks van interviews stellen de top 8 kandidaten zich voor aan de kiezer. In dit interview geven we het woord aan Venhuizer Jan Koster, onze nummer 8 op de lijst.

Wie is Jan Koster?

Ruim 57 jaar geleden ben ik geboren op de Westerkerkweg in Venhuizen. Opgegroeid in een gezin met een agrarisch bedrijf heb ik geleerd wat het is om hard te werken om iets te bereiken. Altijd ben ik ons mooie dorp trouw gebleven. Momenteel woon ik met mijn vrouw Yvonne en drie kinderen op de Bomenland. Inmiddels al ruim 35 jaar ben ik werkzaam voor HP in Amstelveen. Als accountmanager ben ik commercieel verantwoordelijk voor de zaken die wij doen met de centrale overheid in Nederland. In mijn vrije tijd wandel ik graag en één keer in de week doe ik mijn hardloopschoenen aan voor een rondje door onze gemeente. Vanaf mijn jongste jeugd ben ik lid van s.v. De Valken en op zondag speel ik nog graag een potje voetbal in ons succesvolle veteranenteam. En zodra het mooie weer zich aandient speel ik ook graag golf met vrienden en bekenden. Hoe mooi is het dat dit kan in Westwoud.

Waar kent Venhuizen / Hem jou van?

Als je ruim 57 jaar in hetzelfde dorp woont dan ken je natuurlijk veel mensen en omgekeerd. Doordat ik zelf altijd nauw betrokken ben bij s.v. De Valken als spelend lid en vrijwilliger in allerlei vormen is het netwerk in Hem / Venhuizen best aanzienlijk. Daarnaast probeer ik altijd aanwezig te zijn op evenementen die in onze dorpen worden georganiseerd. Alhoewel door Corona dit de laatste twee jaren tot een minimum beperkt is gebleven.

Wat maakt Venhuizen / Hem nu bijzondere dorpen?

Het bijzondere aan de dorpskernen Venhuizen / Hem vind ik het landelijke karakter. Dit geldt overigens zeker ook voor Oosterleek, Wijdenes en Schellinkhout. Allemaal gelegen aan de magische Westfriese omringdijk. Als je over dijk wandelt of fiets met aan de ene zijde het Markermeer en aan de andere zijde de polder dan is dit echt genieten. Mede daarom ben ik persoonlijk ook tegen de plaatsing van windmolens. Verder ben ik zeer onder de indruk van de vele evenementen die al jarenlang binnen Hem / Venhuizen worden georganiseerd. Kippenbillenfeest, Deine Slampe, wielerronde, Hemmeromloop, food festival en ga zo maar door. Veelal wordt dit georganiseerd door jongere mensen en dit moeten we met z’n allen omarmen. Dit houdt onze dorpen levendig.

Waarom ben je actief binnen de VVD Drechterland?

Feitelijk ben ik nog niet actief geweest binnen de VVD Drechterland. Als lid van de VVD (landelijk) ben ik benaderd door Wander Groot van het bestuur van VVD Drechterland met het verzoek mij verkiesbaar te stellen voor de gemeenteraadsverkiezingen 2022. Dit verzoek heb ik in overweging genomen en ik heb toegezegd. Venhuizen / Hem was nog niet goed genoeg vertegenwoordigd. Deels weet ik wat er speelt binnen deze dorpskernen en wat er verbeterd kan worden. Deze informatie kan ik delen met het bestuur en de VVD -fractie.  Zo probeer ik een positieve bijdrage te leveren aan de leefbaarheid van onze dorpskernen en zaken aan de orde te stellen die wellicht voor verbetering vatbaar zijn.

Landelijk heb ik altijd al op de VVD gestemd. Een partij die zijn verantwoordelijkheid neemt, in goede en moeilijke tijden. Een partij ook die grote waarde hecht aan een solide begroting. Investeringen zijn goed om te doen, maar iedere uitgave moet vroeg of laat gedekt worden door inkomsten. Dit heb ik van huis uit meegekregen.

De VVD past als liberale partij het beste bij mij. Een partij die ieder individu veel vrijheid gunt, maar ook een partij die wijst op ieders verantwoordelijkheid. De VVD is een partij die verdraagzaamheid stimuleert, maar ook een partij die wil ingrijpen als er grenzen worden overschreden.

• Extra woningen heeft topprioriteit, maar niet bouwen om het bouwen. We moeten bouwen naar de behoefte die er is.
  • Probeer in Hem en Venhuizen zoveel als mogelijk het ‘landelijke’ in stand te houden waarbij de gemoedelijke sfeer in onze kernen niet verloren mag gaan. Bouw dus zoveel als mogelijk voor onze eigen inwoners. We mogen geen dependance van bijvoorbeeld Hoorn en Purmerend worden!
  • Hou rekening met de infrastructuur (veiligheid!) bij het aanwijzen van bouwplaatsen.
  • De vraag naar betaalbare woningen voor de jongeren (starters en doorstromers) is groot, maar vergeet ook de vraag niet naar levensloopbestendige woningen.

Is er voor jou op dit moment 1 item dat binnen Venhuizen extra aandacht verdient?

Het realiseren van een looppad langs de Burgermeester Zijpweg naar de Westfriese Omringdijk toe. Dagelijks lopen er veel mensen op deze weg met toenemend (vracht) verkeer. Dit kan veiliger.

Blijvende maximale ondersteuning vanuit de gemeente voor alle verenigingen die het mogelijk maken dat jong en oud actief kunnen zijn in alle dorpskernen.

jan koster