VVD-kandidaat Dirk van Kampen stelt zich voor

Op 14, 15 en 16 maart 2022 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen in Drechterland. In een reeks van interviews stellen de top 8 kandidaten zich voor aan de kiezer. In dit interview geven we het woord aan Dirk van Kampen, onze nummer 3 op de lijst.

Wie is Dirk van Kampen?

In het dagelijks leven ben ik leraar MBO Entree op het Horizon College in Hoorn. Ik ben getrouwd met Chantal van Kampen – Besseling, vader van onze zoon Niek en in april verwachten wij een dochter. Verder zet ik mij in voor het JOP Westwoud en ben ik gitarist/zanger van de band Ramified.

Waar kent Westwoud jou van?

Behalve als begeleider bij het JOP, ben ik jeugdtrainer, scheidsrechter en coach geweest bij Woudia en verkennersleider bij de Verkenners Westwoud en sinds kort ben ik vrijwilliger bij de Dorpsveiling.

Wat maakt Westwoud nu een bijzonder dorp?

Het verenigingsleven heeft iets extra’s voor mij. Het zijn niet alleen de vele verenigingen, het zijn de samenwerkingen die net dat tikkie extra geven. De Verkenners, de Gidsen en de Rowans die samen de Vossenjacht organiseren, het SBA dat het JOP helpt om de 4 mei-herdenking te begeleiden. Overal heeft de Schalm dan ook wel weer mee te maken. Het zorgt voor een mooie verbinding en daar wordt het dorp echt beter van! Ook zetten veel Oud-Westwouders zich in voor het dorp, zelfs als ze daar geen eigenbelang bij hebben en dat vind ik mooi!

Waarom wil jij in de gemeenteraad van Drechterland?

Ik wil opkomen voor de belangen van Westwoud. Mocht er iets in Westwoud spelen of ideeën van burgers komen, dan wil ik mij op werpen als contactpersoon voor de inwoners van Westwoud. Alles is bespreekbaar en ik wil bereikbaar zijn voor de mensen in Westwoud.

Met de cursus Politiek Actief vertelden Niels Vertelman en Dennis Zwagerman wat het inhield om raadslid te zijn. Het viel me op dat zij zo jong waren. Na een fractievergadering bij de VVD merkte ik dat de vergadering interessant en effectief was. Na twee uur stond ik alweer buiten en waren alle punten besproken. Dat voelde zo goed. Discussies waren er zeker binnen de partij. Beide kanten hadden sterke argumenten en zo steek je veel op van diverse onderwerpen.

Hoewel ik nog kort bij de VVD zit zou ik mij willen inzetten voor woningbouw voor vooral starters. Initiatieven zoals het CPO Westwoud is iets dat ik van harte toejuich en ook hierin zou ik willen kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen.

Er loopt op dit moment een discussie over het wel of niet behouden van de “Zusterschool” Hoe kijk jij hier tegen aan?

In mijn verkennersleider-tijd heeft dit pand ons een plek gegeven om te spelen en leuke avonden voor de kinderen te organiseren. Het pand was altijd erg tochtig en zeker in de winter was het er erg koud. De zolder was verboden gebied vanwege de staat van het gebouw. De buitenkant is het heikele punt, maar binnen is veel mogelijk en al verbouwd!

Stichting Jeugdwerk krijgt een nieuwe plek (MFA) en wie moet er daarna in? In mijn ogen is dat Kleinschalig wonen. Een grondige verbouwing is nodig om het nog te gebruiken. Als het aanzicht kan worden bewaard (de historische waarde) met elementen van de huidige gevel en daarin zoveel mogelijk kamers voor Kleinschalig Wonen is dat, wat mij betreft, de ideale combinatie. Wanneer blijkt dat dit pand een monumentale status krijgt, vind ik het belangrijk dat we samen op zoek gaan naar een andere locatie voor Kleinschalig Wonen en moeten we ook kijken wat dan de bestemming voor de Zusterschool wordt. Woningen zie ik liever in het gebied bij de Wytemalaan of op het land van Leeuw. Een mooie ontsluiting en je slaat direct een verbinding met Oosterblokker. Een geweldig gebied om in de toekomst voor Westwoud daar voldoende woningen te bouwen.

Alhoewel ik in het Sudetengebied woon, voel ik mij een echte Westwouder. Zelfs 4 jaar in Zwaag wonen zat mij niet lekker. Ik ben blij dat ik met mijn gezin hier woon en zou niets liever willen. Mocht u met mij van ideeën willen wisselen, dan kunt u mij bereiken via Facebook of LinkedIn. Bij mij is alles bespreekbaar!