VVD-kandidaat Dennis Zwagerman stelt zich voor

Op 14, 15 en 16 maart 2022 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen in Drechterland. In een reeks van interviews stellen de top 8 kandidaten zich voor aan de kiezer. In dit interview geven we het woord aan Hoogkarspeler Dennis Zwagerman, onze nummer 4 op de lijst.

Wie is Dennis Zwagerman?

Een student Belastingrecht met een sterke politieke mening en een voorliefde voor geschiedenis. Die in zijn vrije tijd vaak buiten sportend te vinden is. Er trots is zichzelf een Westfries te mogen noemen. En hoopt zich de komende periode voor de jeugd in te kunnen zetten.

Waar kent Hoogkarspel jou van?

Als eerste natuurlijk als trotse inwoner. Maar verder ben ik ook actief geweest bij meerdere verenigingen. Zo ben ik lid geweest van HTC Santana en heb ik eens mogen helpen bij het legendarische toernooi Santaantje dat ieder jaar in de eerste week van de schoolvakantie wordt georganiseerd. En verder heb ik meerdere jaren de jeugd van Bot-Meubelen training gegeven in de zaal. Welke nu over is gegaan in Spirit’30 waar ik al vanaf mijn jeugd lid van ben en ook nog vele jaren hoop te zijn.

Wat maakt Hoogkarspel nu een bijzonder dorp?

Hoogkarspel is het grootste dorp van de gemeente Drechterland met ruim 8.000 inwoners. En met het mooie dorpsplein bijna stedelijke allure krijgt. Maar toch gewoon nog een echt gemoedelijk dorp in de kern blijft. Waarbij de inwoners en verenigingen de sfeer creëren door mooie evenementen te organiseren. En je daarbij altijd wel bekenden tegen het lijf loopt. Zo deden wij als familie laatst mee met de voetbalquiz vanuit Spirit’30. En werden wij bij naam genoemd. Omdat de organisator ons kende. Maar niet alleen ons, bijna alle teams kende de organisatie en dat hoort bij een mooi dorp zoals Hoogkarspel. Groot en mooi in zijn allure. Maar toch gemoedelijk en vertrouwd met zijn inwoners.

Waarom ben je actief binnen de VVD Drechterland?

Omdat het alleen maar interessanter begint te worden en ik er naar mijn mening nog niet lang genoeg in heb gezeten om echt mijn stempel achter te laten. Iets wat ik wel graag zou willen doen. Ik geloof ook dat er de komende tijd veel beslissingen voor mijn generatie genomen gaan worden. En ik wil daar graag onderdeel van uitmaken zodat er ook mensen van mijn generatie over meepraten en beslissen. En dat dit niet alleen gebeurd door oudere generaties, vind ik belangrijk.

Kort gezegd ben ik een liberaal in hart en nieren. Maar het is de manier hoe de VVD de problemen van de komende 50 jaar wil oplossen die me erg aanspraken. Want we willen allemaal dat dingen veranderen. Waarbij de ene partij zegt dat alles meteen moet veranderen. Doet de VVD dit subtiel door vooral de economie zijn werk te laten doen, want daar ligt ook naar mijn idee de kracht van de samenleving. Zoals het klimaatprobleem wordt niet opgelost door nu allemaal windmolens neer te zetten. Maar door in de gehele maatschappij slimmer en beter met het milieu om te gaan. En door dit slim en verstandig te doen, kunnen we mooie dingen ontwikkelen welke we later weer aan andere landen kunnen verkopen om zo onze economische positie in de wereld te behouden.

Om meer de stem van mijn generatie en de nog jongeren te laten horen in de grotere beslissingen die gemaakt moeten gaan worden. Maar ook het gesprek van een dubbel spoor in Westfriesland naar voren brengen. Want als wij dit in de toekomst willen bereiken, moeten we er ons nu al voor in gaan zetten.

Ik hoop dat de jeugd stemmen gaat, omdat er belangrijke dingen besloten worden die ook voor hen grote gevolgen zullen hebben. En we de laatste tijd te vaak achter het net vissen. Mede omdat er wel eens gedacht wordt dat we er toch niks aan kunnen veranderen of dat het ons niet aangaat. Maar ik geloof dat dit wel degelijk ons moment is.

Dennis