VVD-kandidaat Marije Groot stelt zich voor

geplaatst in: Nieuws | 0

Op 14, 15 en 16 maart 2022 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen in Drechterland. In een reeks van interviews stellen de top 8 kandidaten zich voor aan de kiezer. In dit interview geven we het woord aan Venhuizer Marije Groot, onze nummer 6 op de lijst.

Wie is Marije Groot?

Op dit moment ben ik zowel werkzaam in de agrarische sector en als eigen ondernemer. Ik maak deel uit van ons familiebedrijf in de bloembollenexport. Je zou kunnen zeggen dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan, want bloembollen zitten in mijn genen. Zo ook een stukje ondernemerschap. Mijn eigen onderneming bevindt zich echter in een andere hoek: de creatieve sector. Ik heb een opleiding tot interieurstyliste gevolgd en ben in dit vakgebied mijn eigen onderneming genaamd Groots Wonen gestart. Creatief, inventief en oplossingsgericht werken is wat ik graag doe. In mijn vrije tijd ga ik graag de natuur in, naar musea en houd ik van gezelligheid met vrienden en vriendinnen.

Waar kent Venhuizen jou van?

Ik ben geboren en getogen in Venhuizen. Hier liggen mijn roots. Als kind ging ik naar basisschool het Padland en was veel te vinden in het Hemmerven. Ook ben ik jong begonnen als mini bij de Valken, daar handbal ik nog steeds met veel plezier. Zoals het bij ons West-Friezen vaak gaat beland je in een vriendinnengroep waarmee je allerlei dingen onderneemt, of dit nu een stukje vrijwilligerswerk is of mee te kermis gaat, je doet het samen binnen én buiten Venhuizen.

Wat maakt Venhuizen nu een bijzonder dorp?

Venhuizen mag trots zijn op de vele verenigingen die vrijwel allemaal draaien op de toegewijde inzet van vele vrijwilligers. Of het nu gaat om sport, natuur of festiviteiten, samen de schouders eronder zetten dat is passend bij Venhuizen.

Waarom ben je actief binnen de VVD Drechterland?

Tegenwoordig is het via diverse platformen eenvoudig om kritiek te uiten. Het lijkt mij beter om iets proberen te dóén. De afgelopen 4 jaar ben ik binnen de VVD Drechterland actief geweest als fractievertegenwoordiger. In deze 4 jaar tijd heb ik dan ook veel geleerd. Ik had geen idee wat zich binnen de muren van ons gemeentehuis afspeelde en wat er daar voor onze inwoners werd bepaald. Door actief te worden binnen onze partij geeft het de mogelijkheid om over ideeën te sparren, meningen te delen en zo een verschil proberen te maken. Hierin gaat het niet om mijn stem maar die van onze inwoners. Het begint bij de besluiten die worden genomen door uw gemeenteraad en dit vereist samenwerking. Samen sterker verder voor de toekomst, daar sta ik voor!

Verklaar je keuze om voor de VVD te kiezen?

Mijn vader (Wander Groot, gemeentecoördinator) is al zo’n 30 jaar actief binnen de VVD Drechterland. Thuis werd hier echter nauwelijks over gesproken. Hij attendeerde mij 5 jaar geleden dat het via de VVD Westfriesland mogelijk is een paar cursussen te volgen en zo ook te leren wat lokale politiek inhoud. Hier is het zaadje geplant. Bij de VVD Drechterland voelde ik mij direct welkom. We hebben een mooie afwisselende mix van mensen met ieder hun eigen inbreng en aanpak. Wat we gemeen hebben is een liberale visie, we zijn doeners en willen vóóruit.

Waar wil jij je de komende raadsperiode voor gaan inzetten?

Wat ontzettend belangrijk is in deze tijd is dat we het samen blijven doen! Alleen dan hebben plannen een kans van slagen. Daarnaast is het belangrijk dat we in al onze kernen blijven bouwen zodat er voor elke generatie een passende plek is in onze kernen. Ook het vraagstuk duurzaamheid is een ambitieus project voor onze gemeente. Het is meer dan ooit belangrijk dat we de juiste keuzes maken voor de toekomst.

Is er voor jou op dit moment 1 item dat binnen Venhuizen extra aandacht verdient?

Wat mij betreft is dat zeker de overvolle en onoverzichtelijke kruising/rotonde van de Westerkerkweg en de Markerwaardweg. Het is daar simpelweg té druk wat leidt tot een zeer gevaarlijke verkeerssituaties. Diverse ongelukken zijn hiervan het bewijs. Ook Venhuizen behoord tot een van onze kernen waar flink gebouwd zal gaan worden aankomende jaren. De veiligheid van onze bewoners hoort hierbij voorop te staan.

Tenslotte wil jij zelf nog iets kwijt?

Ga stemmen! Iedere stem telt, we kiezen zelf welke richting we op willen in Drechterland. Drechterland maken we samen!

Marije