VVD-kandidaat Robbert Oud stelt zich voor

Op 14, 15 en 16 maart 2022 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen in Drechterland. In een reeks van interviews stellen de top 8 kandidaten zich voor aan de kiezer. In dit interview geven we het woord aan Robbert Oud, onze nummer 2 op de lijst.

Wie is Robbert Oud?

Mijn naam is  Robbert Oud, 47 jaar geboren en opgegroeid in Oosterblokker. Inmiddels woon ik nu 20 jaar in Hoogkarspel samen met mijn vrouw Karlijn en drie kinderen Jelmer, Mirthe en Fiene. In het dagelijks leven ben ik mede eigenaar van een zelfstandig financieel adviesbureau. Ik zit graag op de racefiets. Verder ben ik een echt voetbaldier en supporter van FC Volendam en natuurlijk onze plaatselijke voetbaltrots SC Spirit 30.

Waar kennen de mensen jou van?

De meeste mensen kennen mij uit de tijd dat mijn ouders “Dancing De Harmonie” in Oosterblokker hadden. Ook ben ik een aantal jaar bestuurslid van SC Spirit geweest en kom ik graag bij mijn kinderen kijken bij de voetbal en handbalvereniging DTS in Westwoud. Tenslotte kennen mensen mij als gemeenteraadslid in onze gemeente Drechterland.

Wat maakt Hoogkarspel nu een bijzonder dorp?

Hoogkarspel heeft eigenlijk alles wat een dorp zich kan wensen en dat is al zo bijzonder. Water om te varen, voldoende winkels om de dagelijkse boodschappen te kunnen doen, veel sportverenigingen, een prachtig zwembad waar ook kinderen uit omliggende dorpen van kunnen genieten, een treinverbinding rechtstreeks naar Amsterdam en niet te vergeten een van de drukste en gezelligste kermissen van Westfriesland.

Waarom wil jij de komende periode opnieuw raadslid van Drechterland worden?

Politiek is soms best ingewikkeld en complex. Je moet echt enige jaren in de gemeenteraad zitten om langdurige en complexe vraagstukken goed te kunnen begrijpen. Inmiddels ben ik 8 jaar gemeenteraadslid en kan met mijn ervaring voor onze inwoners goed overwogen keuzes maken. Dat wil ik graag voortzetten de komende raadsperiode.

Door Frits Bolkestein ben ik VVD gaan stemmen. In 2010 besloot ik lid te worden van de VVD. Eigen verantwoordelijk nemen, niet klagen en hard werken is toch een beetje het kenmerk van onze partij. Onze lokale afdeling heeft nuchtere sterke kandidaten die houden van effectief vergaderen en de noodzaak zien om met durf en lef gewoon door te pakken. Kortom een partij waarbij ik mij thuis voel.

Als raadslid vind ik het van groot belang dat onze inwoners het recht hebben met respect maar ook op een professionele manier vertegenwoordigd te worden. Een gemeente moet met de menselijke maat, toekomstgericht en gewoon goed bestuurd worden. Inzetten op lokale thema’s en samen optrekken op onderwerpen zoals zorg, bouwen en infrastructuur zonder weg te lopen voor moeilijke beslissingen die soms wel eens noodzakelijk zijn voor de langere termijn. Verantwoordelijkheid durven nemen en die keuzes blijven maken die van groot belang zijn voor onze prachtige gemeente waarin ouderen fijn kunnen recreëren en oud worden en al onze kinderen en kleinkinderen in hun geliefde dorp kunnen blijven wonen.

Er loopt op dit moment een discussie over het wel of niet beprijzen van de zwarte afvalbak in Drechterland. Ook wel Diftar genoemd. Hoe kijk jij hier tegen aan?

Op dit moment hebben wij in onze gemeente een goed werkend en solidair systeem inzake het inzamelen van ons huisafval. De mensen waarderen het huidige hoge service niveau. Nu willen de meeste partijen in onze gemeente dit systeem gaan veranderen naar een systeem waarbij elke keer moet worden betaald indien de zwarte container aan de weg wordt gezet. Dit nieuwe systeem wordt ook wel Diftar genoemd. De VVD vindt dit een slecht plan. Wij denken dat met dit systeem het illegaal dumpen van afval weer gaat toenemen of dat restafval bij andere waardevolle afvalstromen wordt gestopt om kosten te omzeilen. Op die manier wordt “afval een gedoe” en dat is helemaal niet nodig. Wij zijn als VVD dan ook tegen het invoeren van Diftar en willen ons bestaande systeem juist verder optimaliseren en in blijven zetten op de mogelijkheid van nascheiding door de afvalverwerker.

Wij dragen inmiddels 8 jaar bestuurlijke verantwoordelijkheid. Wij willen samen met u verder. Hopelijk vindt u dat ook en stemt u op 16 maart VVD!

Robbert